Disciplines
organisatie transformatie
positionering en branding
brainwriting
collective moodboarding
2021

Vitale Veenweiden Zuid-Holland

De veenweiden in de provincie Zuid-Holland zijn onderhevig aan erosie. Door lage waterstanden oxideert het veen en komt er CO2 vrij. In het klimaatakkoord staat dat de hoeveelheid drastisch lager moet zijn in 2030. Om dit voor elkaar te krijgen heeft de provincie Zuid-Holland een veenweiden strategie ontwikkeld. Boeren, grondgebruikers, landbouworganisaties, waterschappen en de provincie bundelen hun krachten om de veenweiden toekomstbestendig te maken. Het bundelen van krachten is belangrijk, want niet voor iedereen is dit in eerste instantie een positieve boodschap. Landbouworganisaties moeten regelgeving aanpassen, waterschappen moeten anders en strenger gaan handhaven. En voor boeren en grondgebruikers kan het uiteindelijk betekenen dat grond onteigend wordt.

De uitdaging

Hoe klinkt en oogt een open en eerlijk verhaal over toekomstbestendige veenweiden in Zuid-Holland?

Gemeenschappelijk moodboard en kernwaarden

Voorafgaand aan de sessie hebben deelnemers als huiswerk drie beelden verzameld over het karakter van de veenweiden. Door de beelden fysiek bij elkaar te leggen ontstond er een voorlopig moodboard. Elke deelnemer presenteerde zijn/haar meegebrachte beelden. De overige deelnemers schreven op posti-it's op wat er gezegd werd. Na alle presentaties hebben de deelnemers alle beschreven post-it's geordend in clusters. Zo werd duidelijk thema's het verhaal rondom de veenweide strategie moet raken. De kernwaarden lagen letterlijk op tafel.

Een open en eerlijk verhaal moet niet voor een organisatie bedacht worden, maar samen mèt en vanuit de organisatie.
No items found.

Een collectieve kernboodschap voor collectief draagvlak

Na het definiëren van de kernwaarden kregen de deelnemers de opdracht om gezamenlijk een eerste aanzet van de kernboodschap te schrijven. Vanuit het oogpunt van de eindgebruiker omschreven zij in duo's in een paar zinnen wat er in deze kernboodschap moet staan. Om te zorgen dat iedereen kon reageren op elkaars verhaal deden ze dit in de vorm van brainwriting. Elk duo schoof na hun eerste versie door naar een volgend vel waar een ander duo had geschreven. Door elkaars verhaal te lezen, erop te reageren en aan te vullen ontstond er een eerste versie van de kernboodschap die gedragen werd door de hele groep.

Een greep uit de middelen in de uiteindelijke visuele identiteit
No items found.
3
This is some text inside of a div block.
4
This is some text inside of a div block.

Visuele identiteit

De kernboodschap vormde de basis voor het ontwerp van de identiteit van de veenweiden strategie. Open, eerlijk, duidelijk en herkenbaar.

Project gedaan tijdens dienstverband bij Ontwerpwerk B.V.